Un pas simbolic și strategic pentru Republica Moldova și România
Pod rutier peste Prut – Deschiderea oficială a lucrărilor pentru noul pod peste Prut reprezintă nu doar un proiect de infrastructură, ci și un moment de profundă încărcătură emoțională și istorică pentru Republica Moldova și România. Construcția acestuia va conecta orașul Ungheni din Republica Moldova cu comuna Golăești din județul Iași, România.
Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova, Vladimir Bolea, a subliniat semnificația aparte a acestui proiect pentru cetățenii moldoveni:
„Avem alte cinci poduri funcționale, dar acest pod are o încărcătură emoțională extraordinară pentru că ne permite nouă tuturor, ca o națiune întreagă să retrăim momentul de a vedea cum de la un pod de flori, de la petale de trandafir aruncate în apele Prutului, începe construcția unui pod din piatră, cu denumirea care va intra în istorie pentru totdeauna «Podul de flori»”, a declarat Bolea.
Festivalul „Podul de Flori” – între memorie și viitor
În paralel cu lansarea lucrărilor, Festivalul „Podul de Flori” aduce în prim-plan tradițiile, cultura și spiritul de unitate ale celor două maluri ale Prutului. Secretarul de stat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România, Irinel Ionel Scrioșteanu, a transmis un mesaj de invitație:
„Festivalul Podul de flori transformă trecutul într-o punte către viitor. La 35 de ani de la momentul simbolic din 1990, când mii de oameni s-au întâlnit pe malurile Prutului. Ne pregătim pentru un nou gest de apropiere: lansarea construcției podului rutier peste Prut, ce va uni Republica Moldova cu România, stat membru al Uniunii Europene. Acesta va fi o punte nu doar peste un râu, ci și peste timp, consolidând legătura dintre comunitățile noastre”, a precizat Scrioșteanu.
Festivalul va începe la ora 12:00 în Piața Independenței din Ungheni și va include acrobații aeriene, demonstrații de parașutism, ateliere de meșteșuguri tradiționale, târguri gastronomice și concerte susținute de artiști de pe ambele maluri ale Prutului, culminând cu un recital al Antoniei.
„Podul de Flori” – parte integrantă a Autostrăzii Unirii
Podul peste Prut de la Ungheni este inclus în proiectul mai amplu al Autostrăzii Unirii (A8), având o lungime totală de 261,20 metri, din care 130,60 metri pe teritoriul României. Podul va dispune de două benzi pe sens, trotuare și facilități precum parcări pentru vehicule mari și spații de control vamal pentru autoturisme și camioane.
Autoritățile estimează că în toamna anului 2026 va fi posibilă circulația provizorie pe acest pod, în așteptarea finalizării complete a Autostrăzii Unirii în perioada 2029-2030. Finanțarea lucrărilor, în valoare de peste 151,68 milioane de lei românești (fără TVA), este asigurată prin fonduri europene nerambursabile prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei. Durata totală a contractului este de 24 de luni, dintre care șase luni sunt alocate proiectării și 18 luni execuției.
Strategia de conectare: Patru noi poduri peste Prut până în 2030
Într-un efort mai amplu de îmbunătățire a conectivității transfrontaliere, autoritățile române au anunțat în acest an construirea a patru noi poduri peste Prut, ceea ce va dubla numărul actual de puncte rutiere de trecere până în 2030.
Podurile planificate sunt:
-
Stânca (RO) – Costești (MD), în județul Botoșani și raionul Râșcani,
-
Bumbăta (RO) – Leova (MD), în județul Vaslui și raionul Leova,
-
Fălciu (RO) – Leca (MD), între județul Vaslui și raionul Cantemir,
-
Răducăneni (RO) – Bărboieni (MD), conectând județul Iași cu raionul Nisporeni.
„Drumurile de legătură vor asigura conectivitatea atât cu infrastructura rutieră existentă, cât și cu celelalte proiecte de infrastructură majoră din România, aflate în diferite stadii de implementare, precum Autostrada Unirii A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni, parte a Coridorului TEN-T Core (Central) și drumurile de mare viteză Tișița-Albița, Brăila-Focșani, dar și DX Brăila-Galați”, a explicat Irinel Ionel Scrioșteanu.
Implicații economice și geopolitice
Conform oficialului român, aceste proiecte vor conduce la eliminarea blocajelor la punctele de frontieră, la creșterea capacității de transport între România și Republica Moldova și la integrarea deplină a infrastructurii moldovenești în rețelele europene de transport TEN-T.
„La fel, va crește capacitatea de transport dintre cele două țări și va fi realizată conectivitatea Republicii Moldova cu rețelele europene de transport TEN-T. Totodată, va avea loc fluidizarea și optimizarea fluxului de transport mărfuri cu camioanele ce trebuie operate în Portul Constanța”, a adăugat Scrioșteanu.
Proiectele recente de reabilitare, precum cel al podului Galați (RO) – Giurgiulești (MD), deja finalizat, și inițierea lucrărilor pentru reabilitarea podurilor Albița – Leușeni, Sculeni – Sculeni și Oancea – Cahul, reflectă sprijinul constant al României pentru conectarea și modernizarea infrastructurii Republicii Moldova.
Un nou capitol în relațiile bilaterale
Construcția „Podului de Flori” și a noilor poduri peste Prut simbolizează mai mult decât o îmbunătățire a infrastructurii rutiere. Aceste proiecte devin expresia unei apropieri strategice între Republica Moldova și România, consolidând o punte reală către integrarea europeană a Moldovei și către un viitor comun mai prosper și mai conectat.
Sursă foto: midr.gov.md