Pe 26 aprilie 2025, va fi lansată oficial construcția unui proiect cu profundă încărcătură istorică și strategică pentru relațiile dintre România și Republica Moldova: podul rutier peste râul Prut, la Ungheni, cunoscut simbolic sub denumirea de „Podul de Flori”. Evenimentul se dorește a fi nu doar unul tehnic, ci și un moment cu rezonanță emoțională pentru cetățeni, evocând podul simbolic de flori din anul 1990. Proiectul este finanțat prin fonduri europene și se încadrează în planurile de interconectare rutieră prin Autostrada Unirii (A8), cu finalizare estimată până în 2030.
Un proiect cu semnificație istorică și emoțională
Lansarea oficială a lucrărilor va fi marcată de un eveniment special, organizat simultan pe ambele maluri ale Prutului, la care sunt invitați cetățeni din întreaga regiune. Vicepremierul și ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a făcut un apel direct către populație să participe la această etapă simbolică a reîntregirii infrastructurale și culturale dintre cele două state.
„Mă adresez cetățenilor care vor să retrăiască momentul din 1990 și anume mă refer la „Podul de flori”. Împreună cu Guvernul României, pe 26 aprilie, avem lansarea construcției proiectului ultimilor 60 de ani, proiectul construcției podului peste râul Prut. Este extrem de simbolic. Noi avem alte cinci poduri funcționale, dar acest pod pentru mine are o încărcătură emoțională extraordinară pentru că ne permite nouă tuturor, ca o națiune întreagă să-și poată retrăi momentul de a vedea cum de la un pod de flori, de la petale de trandafir aruncate în apele Prutului, începe construcția unui pod din piatră cu denumirea care va intra în istorie pentru totdeauna „Podul de flori””, a declarat Vladimir Bolea.
Evenimentul din 26 aprilie va fi completat de un program cultural-artistic, menit să recreeze atmosfera emoționantă din 1990, când cetățeni de pe ambele maluri ale Prutului s-au reunit pentru prima dată după decenii de separare.
„Acest eveniment îl dedicăm oamenilor care în 1990 au venit pe malurile Prutului, iar în 1990-1991 au stat în Piața Marii Adunări Naționale, fără frică și au spus dorința lor de a fi oameni liberi. Pe 26 aprilie, ne vedem la Ungheni pentru a începe construcția acestui pod. Este un proiect de suflet”, a adăugat vicepremierul.
Infrastructură strategică în cadrul Autostrăzii Unirii
Podul rutier de la Ungheni nu este doar un simbol, ci și o piesă cheie în cadrul Autostrăzii Unirii (A8), menită să conecteze Târgu Mureș, Iași și Ungheni în România cu viitoarea autostradă Ungheni–Chișinău în Republica Moldova. Ambele tronsoane sunt prevăzute a fi finalizate până în 2030.
Podul va avea patru benzi de circulație – câte două pe sens – și trotuare pietonale, cu o lungime totală de 261 de metri. În prima etapă, lățimea acestuia va fi de 13 metri, urmând să crească la 24,25 metri în etapa a doua.
Proiectul prevede și construcția unui punct de trecere a frontierei dotat cu toate facilitățile necesare pentru controlul amănunțit al persoanelor și mărfurilor. Acesta va include parcări dedicate atât pentru TIR-uri, cât și pentru autoturisme, precum și un drum de legătură de aproximativ 1 kilometru.
Finanțare europeană și calendar de implementare
Întregul proiect beneficiază de o finanțare integrală din fonduri europene, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF). Valoarea totală depășește 30 de milioane de euro, ceea ce reflectă importanța sa strategică la nivel regional și continental.
Citește și: Maia Sandu avertizează: Gruparea Șor urmărește capturarea Găgăuziei și destabilizarea Republicii Moldova
Conform estimărilor autorităților, traficul rutier va putea fi deschis provizoriu pe pod începând din toamna anului 2026, urmând ca întreaga Autostradă a Unirii să fie finalizată în perioada 2029–2030.
Pod între lumi, pod între oameni
Construcția Podului de la Ungheni este mai mult decât un simplu proiect de infrastructură – este un gest de continuitate istorică, o punte fizică și simbolică între două state, două societăți și două mentalități care se doresc tot mai unite. Faptul că acest proiect este inițiat sub numele „Podul de Flori” nu este întâmplător: el transcede funcționalitatea sa practică și reînvie spiritul solidarității și aspirației de unitate care a marcat momentul istoric din 1990.
Pe fundalul unei Europe în schimbare și al unor provocări regionale tot mai accentuate, investiția într-un astfel de simbol și instrument de conectivitate este un semnal că istoria nu este uitată, ci dusă mai departe – de data aceasta, în piatră, oțel și asfalt.
Sursă foto: trm.md