Restructurarea la CFM – Calea Ferată din Moldova (CFM) se află într-un amplu proces de optimizare a cheltuielilor, care include și măsuri neplăcute, precum disponibilizarea angajaților care au atins vârsta de pensionare. Potrivit directorului general interimar al companiei, Serghei Cotelnic, aceste decizii sunt necesare în contextul economic actual.
„Desfășurăm o serie de procese care ne vor permite să ne adaptăm la realitățile din sectorul transporturilor. Fără optimizare și reducerea cheltuielilor, Calea Ferată nu se va putea mișca din loc”, a declarat Cotelnic.
El a menționat că, din cei aproximativ 5.700 de angajați, 1.000 sunt pensionari. În acest sens, a fost înființată o comisie care analizează fiecare post și profesie în parte. Printre măsurile adoptate se numără comasarea unor funcții și eliminarea activităților care nu au legătură directă cu transportul de mărfuri.
„Din procesul tehnologic sunt scoși angajații care nu participă direct la transportul mărfurilor sau la pregătirea acestora. Aplicăm măsuri nepopulare, dar nu avem altă alternativă”, a explicat șeful CFM.
Citește și: Exporturile de mere din Republica Moldova au înregistrat o creștere semnificativă în martie
Cotelnic a adăugat că, în prezent, compania are o activitate redusă, cu maximum două trenuri pe zi, ceea ce impune reducerea cheltuielilor și creșterea treptată a veniturilor.
Salarii restante – o problemă majoră
O prioritate urgentă pentru conducerea CFM rămâne achitarea salariilor restante. Potrivit lui Cotelnic, aproape întregul venit zilnic al companiei – între 1,5 și 2 milioane de lei – este alocat plății salariilor, care absorb 90% din veniturile curente. Restul banilor sunt folosiți pentru energie electrică și impozite.
„Am reușit să reducem datoria salarială la 188 de milioane de lei. Pentru asta, am întrerupt chiar și plățile către furnizorii de piese și material rulant”, a precizat el.
Ajutorul Guvernului și vânzarea activelor
CFM se bazează și pe sprijinul Guvernului, care a oferit recent două tranșe de câte 250 de tone de motorină din rezerva de stat.
„Acum nu mai cumpărăm niciun litru de motorină, ceea ce ne oferă o oarecare ușurare”, a recunoscut Cotelnic.
În ultimele săptămâni, angajații au început să primească salariile restante din septembrie 2024. Pentru a strânge fonduri, compania a pus din nou la vânzare vagoane și locomotive.
La sfârșitul lunii ianuarie, CFM înregistra datorii salariale de peste 156 de milioane de lei pentru aproximativ 5.000 de angajați, acumulate între august și decembrie 2024. Conducerea speră că vânzarea activelor va ajuta la stingerea acestor restanțe.
Sursă foto: tvrmoldova