România și Moldova accelerează modernizarea infrastructurii transfrontaliere prin investiții de sute de milioane de euro pentru drumuri și căi ferate
Relațiile dintre România și Moldova prin accelerarea modernizării infrastructurii transfrontaliere intră într-o nouă etapă de dezvoltare strategică, odată cu implementarea unor proiecte majore menite să modernizeze infrastructura transfrontalieră. Două dintre cele mai ambițioase inițiative vizează modernizarea Punctului de Trecere a Frontierei Albița – Leușeni și construcția unui nou pod peste Prut, precum și modernizarea și electrificarea liniei de cale ferată Roman – Iași – Ungheni.
Unul dintre cele mai importante proiecte este construcția unui nou pod peste râul Prut, care va avea 161 de metri lungime și patru benzi de circulație, facilitând astfel tranzitul între România și Republica Moldova. Acest proiect include și modernizarea punctului de frontieră Albița – Leușeni, alături de un plan de reabilitare a 8 kilometri de drum de acces între Leușeni și Chișinău.
Valoarea totală a proiectului se ridică la 87,5 milioane de euro, din care jumătate (43,7 milioane de euro) este solicitată din fonduri europene. Investiția este esențială pentru reducerea timpilor de așteptare la graniță și pentru fluidizarea transportului de mărfuri și persoane, un obiectiv strategic în contextul apropierii Republicii Moldova de Uniunea Europeană.
Cel de-al doilea proiect de anvergură vizează modernizarea liniei feroviare Roman – Iași – frontieră Ungheni, un coridor esențial pentru conectarea Republicii Moldova la rețeaua feroviară europeană. Planul prevede electrificarea liniei și reabilitarea Podului Eiffel, un simbol istoric al relațiilor româno-moldovenești și al celebrului Pod de Flori din anii ’90.
Această investiție, estimată la 67,6 milioane de euro, beneficiază de o finanțare europeană de 50% (33,8 milioane de euro) și va permite creșterea vitezei de transport, reducerea costurilor logistice și sporirea eficienței traficului feroviar între cele două state.
Aceste proiecte fac parte dintr-un pachet mai amplu de investiții, prin care România a depus 12 cereri de finanțare prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), în valoare totală de 678 milioane de euro. Dintre acestea, 466 milioane de euro reprezintă contribuția Uniunii Europene.
Printre celelalte proiecte incluse în acest pachet se numără:
- Reabilitarea căii ferate Ploiești Triaj – Focșani (143 km)
- Modernizarea Punctului de Trecere a Frontierei Halmeu (România – Ucraina)
- Dezvoltarea Portului Constanța
- Investiții în infrastructura aeriană
Aceste investiții nu sunt doar proiecte de infrastructură, ci pași concreți către integrarea Republicii Moldova în rețeaua europeană de transport. Prin modernizarea punctelor de trecere a frontierei și a căilor ferate, România și Republica Moldova își consolidează legăturile economice, comerciale și logistice, facilitând astfel apropierea Chișinăului de spațiul european.
“Obiectivul general al acestor investiții este asigurarea unei infrastructuri transfrontaliere moderne și eficiente între România și Moldova, atât rutier, cât și feroviar”, a declarat Irinel Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor din România.
În acest context, Ministerul Transporturilor din România a mulțumit Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova pentru colaborarea în elaborarea acestor proiecte, subliniind importanța parteneriatului bilateral în procesul de modernizare a infrastructurii.
Implementarea acestor proiecte nu doar că îmbunătățește conectivitatea dintre România și Republica Moldova, dar deschide calea pentru dezvoltare economică, investiții și o integrare mai rapidă în piața unică europeană. Într-un moment în care Chișinăul își accelerează parcursul european, aceste investiții devin pilonii unei cooperări strategice durabile între cele două state.
Sursa foto: stiri.md